Wat is Lean

Lean is geen doel op zich, maar een middel om je doel(en) te bereiken

Verbeta | Incompany trainingen

Wat is Lean?

Er zijn veel verschillende definities te vinden over wat Lean is. Ga maar eens zoeken op het internet of in boeken en je vindt talloze interpretaties en variaties. De definitie die we bij Verbeta hanteren is de volgende:

‘Lean is een bedrijfsfilosofie waarbij het maximaal toevoegen van waarde voor de klant centraal staat. Enerzijds is lean een toolbox met daarin tools en technieken die helpen bij procesverbetering. Anderzijds is het een verandering van de cultuur, waarbij we een cultuur van continu verbeteren willen realiseren.’

Het is dus niet persé de efficiëntie die centraal staat, maar het creëren van waarde voor de klant.

Lean is geen doel op zich, maar een middel om je doel(en) te bereiken. De juiste tool(s) en technieken toepassen en daarnaast een cultuur creëren waarin verbeteren een dagdagelijkse bezigheid is, zorgt ervoor dat jouw producten en diensten vanzelfsprekend uitstekend geregeld zijn. Een missie waar we ons elke dag voor inzetten bij Verbeta. In het creëren van deze cultuur spreken we over een bedrijfsfilosofie, dit betekent dat het een alledaags onderdeel is van het werk, voor iedereen en overal in de organisatie.

Het Lean gedachtegoed passen wij hoofdzakelijk toe in drie sectoren:

  • Lean in de zorg
  • Lean in het onderwijs
  • Lean bij woningcorporaties

De vijf principes van Lean

Er zijn vijf principes die we hanteren om aan de slag te gaan met Lean. Deze principes zijn de kapstok, de basis, van waaruit al onze opleidingen zijn opgebouwd. Het volgen van deze vijf principes zorgt ervoor dat je systematisch aan de slag gaat met het toepassen van Lean. Wat houden de principes in?

Principe 1: Bepaal waarde voor de klant
Ten eerste ga je met elkaar bekijken wat de toegevoegde waarde van jouw product of dienst is vanuit het perspectief van jouw klant. Je gaat dus klantwaarde bepalen!

Principe 2: Verspillingen elimineren uit de waardestroom
Na het bepalen van klantwaarde is de volgende stap om op zoek te gaan naar welke verspillingen je uit je proces kunt halen.

Principe 3: Creëer flow
Door het elimineren van verspillingen, creëer je meer flow in je proces. Tijdens dit principe zoom je in op hoe jij flow kunt krijgen waardoor jouw proces beter verloopt.

Principe 4: Trekken door het systeem (pull)
Vervolgens gaan we bekijken hoe je dátgene kan leveren wat jouw klant wil en wanneer hij/zij dat wil. We gaan dan dus kijken naar hoe we jouw dienst kunnen leveren aangepast aan de klantvraag.

Principe 5: Streef naar perfectie
Tijdens het laatste deel van deze opleiding gaan we het met elkaar hebben over hoe je jouw verbeteringen een plekje kunt geven, zodat je ook kunt blijven verbeteren in de organisatie.

Deze vijf principes zijn de kapstok van de opleidingen van Verbeta.

Verbeta | Incompany trainingen

Meer weten?

Wil je meer informatie of vrijblijvend kennismaken en mogelijkheden verkennen?

Neem dan contact met ons op via dit contactformulier.

Verbeta | Robert van Kleef
Robert van Kleef